هفته مسئولان حافظ ناظری شهرام ناظری تور کنسرت ناگفته

هفته: مسئولان حافظ ناظری شهرام ناظری تور کنسرت ناگفته شهرام ناظری حافظ ناظری تبریز سالن کنسرت

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

دومین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور همکاران فیلمبردار و صدابردار او در فیلم‌های «باد ما را خواهد برد» و «بلیت‌ها» برگزار شد. .

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

عبارات مهم : کارگردان

دومین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور همکاران فیلمبردار و صدابردار او در فیلم های «باد ما را خواهد برد» و «بلیت ها» برگزار شد. .

به گزارش صبا،مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور «کنزو هوریکوشی»، تهیه کننده فیلم، «کاتسومی یاناگیجیما»، فیلمبردار فیلم، «شوگو یوکویاما»، دستیار تدوین فیلم، «شهره گلپریان» و «سیف الله صمدیان» روز یکشنبه (۳ اردیبهشت) در کاخ جشنواره جهانی برگزار شد.

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

نگاه تلخ کیارستمی به جامعه سرمایه داری

صمدیان در ابتدای این نشست با ارائه توضیحاتی گفت: کیارستمی سینمایی خاص داشت که به دنبال رعایت تمام ابعاد انسانی بود، آن هم در جهانی سیاست زده که هیچکدام از این ابعاد در آن رعایت نمی شود. در فیلم «مثل یک عاشق» دختری را در جامعه سرمایه داری امروز می بینیم که جهت تامین هزینه های زندگی ناچار است به کارهایی تن دهد که به آن علاقه ای ندارد؛ در این مسیر او مادربزرگ خود را که جهت دیدارش به توکیو آمده هم تنها می گذارد.

در این فیلم تلخیِ نگاه عباس کیارستمی نسبت به جامعه سرمایه داری را متوجه می شویم، آن هم با آرامش و بدون اینکه حالت شعاری پیدا کند و این شاید وجه تمایز او با بسیاری از فیلمسازان باشد.

دومین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور همکاران فیلمبردار و صدابردار او در فیلم‌های «باد ما را خواهد برد» و «بلیت‌ها» برگزار شد. .

در ادامه فیلمی کوتاه از پشت صحنه ساخت فیلم «مثل یک عاشق» که به وسیله سروش طباطبایی و پگاه ارضی ساخته شده است بود نمایش داده شد.

پس از نمایش این فیلم کوتاه، صمدیان گفت: کشور ژاپن کارگردان های بزرگی دارد که روحیه و استیل آنها و عباس کیارستمی به هم نزدیک هست؛ اینکه سیستم کاری راحت ای دارند و بسیار رئال کار می کنند، حتی زمانی که اثر سوررئال باشد باز هم شاهد یک بافت رئال در این آثار هستیم. کیارستمی عادت داشت کار خود را با یک جمع کوچک پیش ببرد. بعد این پرسش پیش می آید که او به عنوان یک ایرانی چگونه حضوری در جامعه صنعتی ژاپن داشت و چطور توانست با این تفاوت فرهنگی کنار بیاید و نحوه مواجهه عوامل ژاپنی فیلم چگونه بود؟

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

خواست های کیارستمی علی رغم خواست های ژاپنی ها بود

گلپریان در پاسخ به این پرسش گفت: کیارستمی سیستم خاص خود را داشت که ۱۸۰ درجه با سیستم حاکم بر سینمای ژاپن متفاوت بود. ژاپنی ها بسیار متعجب بودند که کیارستمی چگونه بدون فیلمنامه کار را پیش می برد؛ در ژاپن تهیه کننده فیلم جهت تامین مالی فیلم باید سناریویی ارائه دهد. بنابراین از کیارستمی درخواست کردند سناریو را بنویسد و او هم نوشت و در ژاپن به شکل یک کتاب منتشر شد. این در شرایطی بود که کیارستمی تاکید داشت داستان فیلم را به هیچ یک از بازیگران و همکاران صحنه نگوییم و این قضیه آنها را شوکه کرده بود. در واقع هرآنچه او می خواست، علی رغم خواست ژاپنی ها بود.

شوک های کیارستمی به عوامل ژاپنی فیلم

دومین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور همکاران فیلمبردار و صدابردار او در فیلم‌های «باد ما را خواهد برد» و «بلیت‌ها» برگزار شد. .

در ادامه «کاتسومی یاناگیجیما» راجع به شاخصه های کار کیارستمی گفت: من هم در ژاپن و هم در آمریکا با کارگردان های مختلفی کار کرده ام. راجع به تفاوت های کار کیارستمی باید بگویم نخستین شوک زمانی به من وارد شد که متوجه شدم او سناریوی فیلم را در اختیار بازیگران قرار نمی دهد. دومین شوک این بود که دیدم در کنار او تنها یک ایرانی، یعنی شهره گلپریان حضور دارد. این در حالی است که کارگردانان در چنین وضعیتی، چندین مترجم در کنار خود دارند.

کیارستمی از حضور در ژاپن لذت می برد

سخنران بعدی این برنامه «کنزو هیروکوشی» بود که راجع به شاخصه های کیارستمی گفت: در طول فعالیت کاری خود تهیه کننده حدود ۲۶ فیلم بوده ام که نیمی از آنها کارگردان های خارجی داشته اند. نخستین تفاوت او با بقیه کارگردان ها این بود که کیارستمی آنقدر بزرگ بود که راجع به او چیزی نمی توانم بگویم. ضمن اینکه او تنها کارگردانی بود که سن بیشتری نسبت به من داشت. حدود ۲۳ سال با کیارستمی دوست بودم و تمامی فیلم های او در ژاپن را پخش کردم. کیارستمی حدود ۱۵ بار به ژاپن سفر کرد و هربار زیاد از برنامه وقت بندی شده است در ژاپن می ماند. او ژاپن را دوست داشت و از حضور در آنجا لذت می برد.

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

وی افزود: کیارستمی در هنگام حضور در ژاپن بسیار شاد بود. او را در ونیز، برلین و.. هم دیده بودم ولی صورت ی شادش در ژاپن را هیچ جای دیگر ندیدم. کیارستمی در ژاپن دوستان زیادی از منتقد، خبرنگار، هنرمند و.. و همینطور طرفداران فراوانی داشت. در خصوص بودجه فیلمی که با هم کار کردیم باید بگویم، بودجه «مثل یک عاشق» با میانگین بودجه فیلم در ژاپن برابری می کرد و نصف بودجه فیلم هایی بود که با فرانسوی ها کار کرده بودم.

تصمیمات روزانه کیارستمی جهت ادامه فیلم

در ادامه برنامه صمدیان شوگو یوکویاما، دستیار تدوین فیلم را خطاب قرار داد و از تفاوت های سیستم ذهنی او با کیارستمی و تجربه کار در کنار او پرسید. یوکویاما پاسخ داد: هر روز عصر و بعد از فیلمبرداری، صحنه های ضبط شده است را با هم مرور می کردیم تا پلان های نیازمند تکرار و.. را تعیین کنیم. بعد از آخر فیلمبرداری او به کشور عزیزمان ایران بازگشت و تدوین نهایی را انجام داد. چون همواره مشغول کار تدوین بوده ام، برایم عجیب بود که چطور کارگردان فیلم چند ماه کنار من می نشست و با هم یک کار را انجام می دادیم.

وی اضافه کرد: در ژاپن هم کارگردان هایی هستند که بخش هایی از سناریو را در اختیار بازیگر قرار نمی دهند، ولی کیارستمی طوری عمل می کرد که گاهی ضبط های متفاوت یک سکانس به کل با یکدیگر تفاوت داشتند. در واقع او با توجه به اینکه در آن روز شرایط به چه ترتیبی پیش رفته و چه چیزی ضبط کرده ایم، روال کار را عوض کردن می داد و صحنه روز بعد را عوض می کرد. چنین چیزی جهت من کاملا تازگی داشت.

دقت کار کیارستمی در شرایط خطرناک

پس از آن صمدیان به طرح سوالی راجع به فرهنگ بصری و دنیا تصویر شده است به وسیله عباس کیارستمی و تفاوت آن با نگاه فیلمبردار فیلم «مثل یک عاشق» پرداخت. کاتسومی یاناگیجیما در پاسخ توضیح داد: در تمامی کارهایم ابتدا به دنبال تصویر کردن آن چیزی هستم که کارگردان می خواهد. ولی در عین حال اطلاعات و تجربه خود را نیز با او در میان می گذارم تا شاید به اصلاح تصویر کمک کند. در فیلمبرداری «مثل یک عاشق» اتفاقات جالبی جهت ما رخ داد؛ به عنوان مثال ما در محله ای خطرناک کار فیلمبرداری را انجام دادیم که پیش از آن انجام چنین کاری را غیرممکن می دانستیم.

اما کیارستمی ما را به آنجا برد و چندین ساعت در آن محله چرخیدیم و در آنجا و در چنان شرایطی هم کار خود را بسیار دقیق انجام می داد. یا اینکه ما در ژاپن سناریو را در اختیار بازیگر قرار می دهیم و بازیگر حس و بازی خود را کاملا با آن تنظیم می کند. ولی در «مثل یک عاشق» بازیگر حرفه ای فیلم، مدام از من می پرسید صحنه بعد چیست و من دارم چکار می کنم؟ از آن طرف کیارستمی تاکید داشت از این قضیه هیچ چیزی به او نگوییم.

به گزارش ایسنا، بخش دوم مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور محمود کلاری، محمدرضا دلپاک و سیف الله صمدیان (یکشنبه ۳ اردیبهشت) در کاخ جشنواره برگزار شد.

در این مراسم کلاری و دلپاک به بیان تجربه های خود در همکاری با کیارستمی و شاخصه های متمایز کار او پرداختند.

در ابتدای این مراسم، فیلم «مرا به منزل ببر» که به وسیله عباس کیارستمی و با همکاری علی کمالی و انسیه ملکی ساخته شده است پخش شد و صمدیان در توضیح این فیلم ۱۵ دقیقه ای گفت: آنچه تماشاگران فیلم احتمالا از آن خبر ندارند، این است که «مرا به منزل ببر» در واقع فیلم نیست، تمام پله هایی که در فیلم می بینیم تصویر است و توپ در حال حرکت کاملا بازسازی شده است است.

کیارستمی تدوین این کار را با کمک همکارانش در تخت بیمارستان انجام می داد. در همین فیلم کوتاه می توان ذهنیتی را دید که بر گرافیک، عکاسی، سکوت کاملا مسلط هست. شاید بیش از ۲۰ بار این فیلم را دیده باشم و هر بار ظرافت های تازه ای را کشف می کنم.

پس از آن خبر تصویری بابک کریمی پخش شد که در آن خاطراتی از کار یکسان خود با کیارستمی در فیلم «بلیت ها» و شاخصه های سینمای کیارستمی را بیان کرد.

کیارستمی خلاف قواعد عمل می کرد

در ادامه صمدیان از کلاری خواست تجربه های کاری خود با کیارستمی را با حاضران در میان گذارد. کلاری در ابتدای صحبت هایش ضمن اشاره به دشواری صحبت کردن راجع به کیارستمی گفت: در مورد عباس کیارستمی فراوان گفته اند، ولی جهت درک او مورد نیاز است دنیا بینیِ ما به دنیا بینی کیارستمی نزدیک باشد. من در دو فیلم با او به عنوان فیلمبردار همکاری داشتم، ولی در پنج کار دیگر هم جهت گزینش لوکیشن، عکاسی و گزینش نگاتیو در کنارش بودم. در واقع آنچه در این دوران آموختم از فیلمبرداری فراتر رفته و به زندگی مربوط می شود.

مدیر فیلمبرداری «باد ما را خواهد برد» افزود: آنچه در مورد کیارستمی مهم هست، شاخصه های اوست که مدام ابعاد تازه تری را از آن کشف می کنیم. شاید این جمله که «او مثل هیچکس نبود» تبدیل به کلیشه شده است باشد، ولی این مساله راجع به کیارستمی یک حقیقت کامل است و به وضوح و روشنی می توان آن را به زبان آورد.

اما آیا کیارستمی «کیارستمی» شد و به چنین جایگاهی رسید؟ پاسخ آن به نظر من این است که او خلاف قواعد عمل می کرد. به عنوان مثال، اگرچه قواعد قشنگی شناسی را پسِ ذهن خود داشت، ولی هیچ گاه به دنبال پیدا کردن عالی ترین و زیباترین تصویر نبود. در واقع کیارستمی قواعد اجرایی خود را داشت که با دیگران متفاوت بود.

کلاری ادامه داد: همه فکر می کنند کیارستمی به دنبال سینمای رئالیستیک بود، ولی او از واقعیت پردازی متنفر بود. او در مصاحبه سال ۱۹۹۷ با فیگارو گفت سینما به هر شکلِ آن، یک دروغ بزرگ است و هنر ما در این است که آن را به شکلی باورپذیر جهت مخاطب ارائه دهیم. در واقع به کارگرفتن مجموعه ای دروغ جهت رسیدن به حقیقت.

مدت وقت فیلمبرداری جهت کیارستمی تعریف نشده بود

کلاری که فیلمبرداری اپیزود متعلق به کیارستمی در فیلم «بلیت ها» را بر عهده داشته افزود: کیارستمی مدل کاری خاص خود را داشت و جهت مثال مشخص نبود چه مدت وقت مشغول فیلمبرداری یک فیلم خواهیم بود. در وقت ساخت فیلم «بلیت ها»، این قضیه که دو روز کاری تعطیل بود او را به شدت آزار می داد.

پس از آخر مدت وقت دو هفته ای فیلمبرداری فیلم، به ما اعلام کردند شما امکان ادامه کار را ندارید و نوبت فیلمبرداری اپیزود کن لوچ فرا رسیده هست. در حالیکه یک پلان از کار ما باقی مانده بود و کیارستمی به هیچ وجه حاضر نبود از آن بگذرد. در نهایت با کن لوچ صحبت کرد و رضایت او را جلب کرد که از وقت او جهت فیلمبرداری پلان آخر فیلم استفاده کنیم. همین طور در مورد گزینش بازیگران فیلم هایش، کیارستمی به شیوه خاص خود واکنش‌ها می کرد که گاهی جهت ما عملی به نظر نمی رسید، ولی در نهایت انجام می شد.

کیارستمی یک دانشگاه بزرگ بود

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا دلپاک ابتدا از حاضران خواست به احترام عباس کیارستمی یک دقیقه سکوت کنند و سپس در توضیح همکاری هایش با کیارستمی و طراحی صدا از نظر او گفت: از وقت ساخت فیلم «طعم گیلاس» با کیارستمی همکاری نزدیکی داشتم که تا فیلم «مثل یک عاشق» ادامه داشت. رابطه ما فوق العاده بود آیا که رابطه ای دلی و احساسی بود و اینطور بگویم که کیارستمی جهت من یک دانشگاه بزرگ بود.

این صدابردار سینمای کشور عزیزمان ایران ادامه داد: کیارستمی به صداهای خارج از قاب و میزانسن صدا اعتقاد زیادی داشت و من هم میزانسن صدا را از او یاد گرفتم. او به من آموخت که شاید بعضی تصویرهای را نتوان در فیلم آورد، ولی گوش توانایی شنیدن در ۳۶۰ درجه را دارد و می توان پلان های فیلمبرداری نشده را با صدا به فیلم وارد کرد. کیارستمی به فرهنگ و جغرافیای صدا نیز اعتقاد فراوانی داشت و بر آن مسلط بود؛ اینکه به عنوان نمونه با فرهنگ صدایی ژاپن، بازار تهران، جنوب شهر، ترکیه آشنا و به تفاوت های آنها با یکدیگر آگاه باشیم.

سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار می شود.

واژه های کلیدی: کارگردان | کیارستمی | کارگردانی | فیلمبرداری | عباس کیارستمی | کارگردان فیلم | مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی | اخبار فرهنگی و هنری

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟

در دومین روز بزرگداشت کیارستمی چه گذشت؟


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs