هفته مسئولان حافظ ناظری شهرام ناظری تور کنسرت ناگفته

هفته: مسئولان حافظ ناظری شهرام ناظری تور کنسرت ناگفته شهرام ناظری حافظ ناظری تبریز سالن کنسرت

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری مدل تاز‌ه‌ی تاک شوی مذهبی

محمدرضا شهیدی فرد بعد از شش سال دوری بار دیگر روی صندلی اجرا نشسته و حالا پخته تر از قبل به مصاف مهمان هایش می رود.

مدل تاز‌ه‌ی تاک شوی مذهبی

مدل تاز ه ی تاک شوی مذهبی

عبارات مهم : مهمان

محمدرضا شهیدی فرد بعد از شش سال دوری بار دیگر روی صندلی اجرا نشسته و حالا پخته تر از قبل به مصاف مهمان هایش می رود.

به گزارش روزنامه هفت صبح، محمدرضا شهیدی فرد بعد از شش سال دوری بار دیگر روی صندلی اجرا نشسته و حالا پخته تر از قبل به مصاف مهمان هایش می رود. او را این شب ها در قامت مجری «چهل چراغ» می بینیم که به واسطه نوع خاص اجرایش برنامه را در کانون توجه قرار داده. راز موفقیت شهیدی فرد چیست؟

سال 1390 برنامه «پارک ملت»؛ این آخرین حضور محمدرضا شهیدی فرد در قاب تلویزیون هست. او به یک باره رفت و به طور ناگهانی بازگشت. اینکه در این سال ها چه کرده بخش دوم گزارش هست. فعلا آنچه بهانه تدوین گزارش شده است کیفیت کاری اش در «چهل چراغ» است که یک تنه باعث جذابیت و طراوت این برنامه مذهبی شد.

«چهل چراغ» از روز پنجشنبه در کنداکتور شبکه سه قرار گرفته و فعلا شهیدی فرد از پرویز شیخ طادی، حجت اسلامی قائم مقامی و داود میرباقری میزبانی کرده. محور برنامه نسبت هنر و عاشورا است ولی دامنه گفت و گو از این مبحث بالاتر می رود و «چهل چراغ» تبدیل به عرصه ای جهت بیان حرف های کارآمد، گله و آرزوها می شود.

نکته مهم کمرنگ بودن حرف های شعاری است که غالبا در این گعده ها کم نشنیده ایم. شهیدی فرد حواسش است مسیر گفت و گو را به سمت درست هدایت کند.

از هزار داستان تا چهل چراغ

هفته پیش طلسم دوری شش ساله محمدرضا شهیدی فر از اجرا شکسته شد. او را ابتدا در قامت مجری برنامه «هزار داستان» در شبکه نسیم دیدیم که با اجرای قابل تامل اش برابر استاد محمود فرشچیان، یکی از عالی ترین برنامه های این مجموعه را رقم زد. شهیدی فر با «هزار داستان» به عرصه اجرا برگشت ولی حضورش در تلویزیون به آن محدود نشد. او اجرای برنامه «چهل چراغ» شبکه سه را هم به عهده گرفت و در شب های سوگواری، برابر پرویز شیخ طادی، حجت الاسلام قائم مقامی و داوود میرباقری نشست و با آنها گپ زد. حالا برسیم به شاخصه های اجرای شهیدی فرد که باعث شده است از او به عنوان یک مجری موفق یاد کنیم.

یک مجری شاداب

طبیعی است در ایام عزاداری مجری حزن دارد و با صدا و میمیک صورت غم اش را انتقال یافته می کند. محمدرضا شهیدی فرد ولی این کار را نکرد و نمی کند. او می داند جهت جذب حداکثری بیننده نیاز نیست پیرو کلیشه ها بود. می داند ذات برنامه «چهل چراغ» که یک سر آن بحث هنر هست، به اجرای شاداب نیاز دارد. بعد با رعایت حرمت شب های سوگواری، هنگامی که برابر مهمان می نشیند، گویی در یک برنامه عادی حاضر شده است و با «قواعد اجرای تاک شو» وارد مصاحبه می شود. حتی اگر مورد نیاز باشد، به فراخور بحث لبخند می زند. فراموش نکنیم این واکنش‌ها مجری ای است که مرام و منش او جهت بیننده ها پوشیده نیست و آنقدر حرفه ای است که بداند چطور لحنش را هدایت کند و که برخورنده نباشد.

تسلط بر اجرا

دیدن یک اجرای شسته رفته و هدفمند از محمدرضا شهیدی فرد توقع زیادی نیست. او چه زمانی که برنامه صبحگاهی اجرا می کرد و چه حالا که مجری «چهل چراغ» است حواسش است برنامه را از ریتم نیندازد. می داند کجا باید پرسش کند و چه وقت ساکت باشد. هنگامی که داود میرباقری از سریال سلمان می گوید (که گفته هایش در همین صفحه منتشر شده) اجازه می دهد، حرفش را بزند.

مدل تاز‌ه‌ی تاک شوی مذهبی

زمانی که پرویز شیخ طادی بحث فقه هنر را پیش می کشد، می داند ممکن است گفته های این کارگردان جهت بیننده عام شبهه انگیز باشد، فوری توی حرفش می رود تا بحث به خوبی باز شود. شهیدی فرد چند سال پیش راجع به این تکنیک حرف های جالبی زده بود که مرورش مکمل خوبی است جهت سرفصل بحث «تسلط بر اجرا». «باید کاربلد باشیم. باید بلد باشی ایده را چطور اجرا کنی. عنوان بستگی به بلد بودن دارد و بستگی به مهارت. فرض کنید مهمان دعوت کرده اید و همه عوامل پذیرایی مهیاست. باید بلد باشید چطور و چگونه مهمان داری کنید. چه زمانی چه غذایی را در کدام ظرف و در کدام فضا سرو و باور کنید، خیلی مهم است.»

تسلط بر موضوع

برای نتیجه بخشی یک برنامه که موضوعی مهم به نام هنر عاشورایی را محور قرار داده، تسلط بر اجرای شرط مورد نیاز است ولی کافی نیست. مجری با ید خودش شأن کارشناس داشته باشد؛ هم هنر را بشناسد و هم عاشورا را. منظور از مفهوم عاشورا فقط پوسته این واقعه بزرگ نیست بلکه کنه مسئله است که شهیدی فرد پیش از این و حالا در «چهل چراغ» با اشاراتش تسلط خود را به رخ می کشد. از آن سو او از جمله مجریان علاقه مند به هنر خاصه سینماست و این ویژگی، عامل دیگر کارآمد شدن اجرای اوست.

فرار از شعار

بزرگ ترین آفت برنامه هایی که قرار است هنر عاشورایی را واکاوی کنند، شعارزدگی هست. عظمت و بزرگی عاشورا، گویی روی کلام کارشناسان سایه می اندازد و بحث ها غالبا در سطح می ماند. در سه برنامه ای که از «چهل چراغ» شاهد بوده ایم، به روشنی پرهیز از شعارزدگی مشخص هست. تا مباحث به سمت کلیشه ها می رود مجری با یک توصیه ریز مهمان را به سمت دیگر هدایت می کند.

نمی گوییم صد در صد موفق بوده ولی در غالب موارد پاسخ گرفته و فراموش نمی کنیم مهمان ها هم ظرفیت نوعی دیگر از حرف زدن راجع به هنر عاشورایی را بلد بوده اند. به عنوان نمونه پرویز شیخ طادی و داود میرباقری از عینیات حرف می زنند و با مصداق می گویند کجاها هنرمند به بن بست خورده و چه جاهایی تنها مانده و فقه پویا باید دستگیرشان می شده.

چهل چراغ موفق می شود؟

حتما در اجرای محمدرضا شهیدی فرد عیب هایی است ولی آنچه باعث می شود اغماض کنیم، برتری وجوه مثبت اوست. اصلا «چهل چراغ» به واسطه کیفیت اجرای او موفق بوده و چه بسا اگر مجری دیگر جای او را می گرفت برنامه از نفس می افتاد. به خاص آنکه از نظر قواعد برنامه سازی، «چهل چراغ» استانداردهای مورد نیاز را رعایت نکرده و همه توانش را بر تاک شو گذاشته. چنین برنامه ای جهت دیده شدن زیاد نیازمند آیتم های متنوع است که هم از نظر محتوا خاص باشند و هم در ساختار سرشار از قشنگی شناسی.

آن طور که روابط عمومی شبکه سه اطلاع رسانی کرده، «چهل چراغ» در چهل شب میزبان بازیگران و صورت های معروف و صورت هایی خواهدبود که توانسته اند پیوندی میان هنر و فرهنگ حسینی برقرار کنند. قرار است در شب های آینده مباحث برنامه فراتر از سینما و تلویزیون باشد و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبیات را هم مشمول بر شود. بعد باید ساختار برنامه به قوام زیاد برسد.

سال های از دست رفته

محمدرضا شهیدی فرد تابستان 90 «پارک ملت» را روی آنتن شبکه یک داشت ولی برنامه به یک باره متوقف شد. این برنامه ابتدا قرار بود 180 قسمت باشد ولی بعد از قسمت 132، مهر توقیف خورد. گفته می شود مهدی فرجی مدیر وقت شبکه یک میل به داشته برنامه شهیدی فرد ادامه داشته باشد ولی علی دارابی معاون وقت سیما سد راه بوده است.

در این مدت خبرهایی مبنی بر بازگشت او به تلویزیون به گوش می رسید ولی هیچ کدام رنگ واقعیت ندیده اند. شهید فرد تا مدت ها ممنوع التصویر هم بود تا جایی که تصویر او در برنامه های سینمای اجازه پخش از تلویزیون نداشت. در سری دوم و سوم «خندوانه» شهیدی فرد مشاور تیم سازنده بود و به گواه عوامل این برنامه، نقشی بسزا در رونق آن داشته هست. با آخر «چهل چراغ» مسیر محمدرضا شهیدی فرد در قامت مجری به کدام سو خواهدبود؟

محمدرضا شهیدی فرد بعد از شش سال دوری بار دیگر روی صندلی اجرا نشسته و حالا پخته تر از قبل به مصاف مهمان هایش می رود.

واژه های کلیدی: مهمان | برنامه | عاشورا | برنامه | محمدرضا | تلویزیون | اخبار فرهنگی و هنری

مدل تاز‌ه‌ی تاک شوی مذهبی

مدل تاز‌ه‌ی تاک شوی مذهبی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs